2021 szeptember 18-án a hajózási szezon csúcspontjaként megrendezik az összes személyhajózási társaság hajóinak nagyszabású együttállását, díszszemléjét és felvonulását a Balatonon. Az eseményen vendégül látják a történelmi jubileumhoz kapcsolódó összes fontos személyt, hogy közösen tisztelegjenek a balatoni hajózás történetének 175 éves múltja előtt.
1846-ot tekintik a szervezett Balatoni hajózás kezdetének, melynek emlékére minden 25. évben hajózási dísszemlét tartanak, ahol a tavon közlekedő hajók felsorakoznak. Ebben az évben szeptember 18-án rendezik meg az idei hajózási szezon csúcspontjaként számontartott eseményt, ahol az összes személyhajózási társaság hajóinak részvételével díszszemlét és felvonulásást is tartanak a Balatonon. Az eseményen vendégül látják a történelmi jubileumhoz kapcsolódó összes fontos személyt, hogy közösen tisztelegjenek a balatoni hajózás történetének 175 éves múltja előtt.
A balatoni hajózás története:
A Balatonon 1846 előtt is közlekedett ugyan néhány vitorlás és működött három révátkelő is (Fenékpuszta és Balatonszentgyörgy, Boglár és Fülöp, valamint Őszöd és Akali között), de az igazi áttörést a gróf Széchenyi István kezdeményezésére megalakult Balatoni Gőzhajózási Társulat megalapítása, valamint a Kisfaludy gőzhajó forgalomba állítása jelentette. A következő évtizedekben a déli vasútvonal átadása és a balatoni turizmus fokozazos fellendülésével több személy- és áruszállító gőzhajót is forgalomba állítottak. A nagyívű fejlesztési elképzelések és időszakos fellendülések mellett azonban többnyire pénzügyi gondok jellemezték a hajós társaságok életét.
Az 1927-ben létrehozott Balatoni Hajózási Részvénytársaság létrehozása jelentett újabb jelentős fordulópontot, ami modern motoros hajókkal és újabb járatokkal bővítette a kiránduló és átkelőhajók kínálatát. Ezeket a fejlesztéseket a balatoni üdülőélet nagyívű fellendülése is kísérte, amit derékba tört a második világháború. A harcok vérére sajnos balatoni hajóflotta egyetlen tagja sem maradt sértetlen, több hajót is elsüllyesztettek illetve mindegyikük megsérült. Az háború utáni újrakezdés során A Balatoni Hajózási Részvénytársaságot államosították. A megnövekedett utasforgalom kielégítésére 1946-tól a régi hajóflotta folyamatos műszaki modernizálása és esztétikai felújítása mellett a Dunáról, sőt még a Szovjetunióból is érkeztek újabb hajók a Balatonra. Az új időket jellemző tömeges turizmus jegyében pedig egyre jobb és nagyobb kapacitású vízi járműveket állítottak forgalomba. A rendszerváltást követően 1999-ben a balatoni hajózás kivált a MAHART kötelékéből és létrejött a Balatoni Hajózási Rt. – később Zrt. Ez a cég bonyolította a balatoni személyszállítás legnagyobb részét és megjelent több magánvállalkozás is. Azóta is folyamatosan zajlik a hajópark jelentős arányú korszerűsítése, amit a BAHART Zrt. 2020-ban meghirdetett flottamegújítása fog megkoronázni. A meghirdetett tervek szerint újabb szuper hajók érkeznek a Balatonra.
A balatoni hajózás jelene:
„2021. augusztus 19-ig nagyságrendileg 149 ezer fővel, azaz mintegy 17,8%-kal több utast és 58 ezerrel több gépkocsit, valamint 7,1%-kal több kerékpárt szállítottak a kompok Szántódrév és Tihanyrév között a tavalyi év azonos időszakához képest.
A személyhajózásban is érzékeljük a forgalomnövekedést, ahol az utasszám meghaladta 485 ezer főt, ami 101.267 fővel magasabb az előző évinél, így várhatóan idén is 600 ezer fölé emelkedhet a személyhajózásban szállított utasok száma a szezon végére.” – mondta el Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója.
Utazási Tipp |
Akciós szállások online foglalással garantáltan jó áron |
A Balatoni hajózás szerelmeseit 2021. szeptember 18-án nagyszabású ünnepséggel várja a BAHART, tisztelegve a balatoni hajózás 175 éves történelme előtt. A minden 25. évben megrendezett jeles napon az érdeklődők Balatonfüred partjainál a teljes balatoni hajóflottát felvonultató jubileumi díszszemlén és hajóegyüttálláson csodálhatják meg a hajókat és a kompokat.
Szerző&fotók: BajnaGábor
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk