London legnépszerűbb turisztikai látványosságai közé tartozik az 1999-ben átadott London Eye, második nevén Millenium Wheel nevű 135 méter magas óriáskerék. Forgó kilátónak is szokták nevezni a Temze déli partján épült folyamatosan forgó szerkezetet, ami 30 perc alatt tesz meg egy teljes kört, mialatt fentről megcsodálhatjuk London legszebb hídjait és épületeit.
A London Eye névre keresztelt hatalmas óriáskerék ötlete egy olyan tervpályázaton született meg, amelyet a Great Britain's Architecture Foundation és a Sunday Times magazin írt ki még 1993-ban. A tervpályázat versenyzőinek az ezredforduló alkalmából kellett az eseményhez méltó emlékművet kitalálni. Végül a pályázaton nem hirdették ki a győztes pályaművet, David Marks és Julia Barfield a Marks Barfield építésziroda munkatársai maguktól is elvállalták a projektjük továbbfejlesztését, és megtalálták azt a helyet, ahol most is áll az 1700 tonnás hatalmas kerék.
A munkájuk sikerrel járt, megtalálták a helyszínt és sikerült rávenniük a British Airways légitársaságot és más cégeket és állami intézményeket, hogy finanszírozzák az 1998-ban elkezdődött építkezést. Az egyoldali tartópillért megépítették a parton, míg a Temze folyó felett, vízszintesen összeszerelték a hatalmas fém kereket.
A London Eye ünnepélyes átadására végül 1999. december 31-én került sor , Tony Blair miniszterelnök adta át a publikumnak. Az első hetekben mindenki ingyenesen próbálhatta ki ezt az új londoni attrakciót, csak 2000. március 9. óta kell fizetni a használatáért. Az eredeti elképzelések szerint öt év után leszerelték volna a fémszerkezetet, de a párizsi Eiffel toronyhoz hasonlóan ez az építmény is fennmaradt és London egyik jelképévé vált a folyamatos népszerűsége miatt. Sokáig a London Eye volt a világ legmagasabb óriáskereke, de 2006-ban a Nanchang csillaga (Kína) felülmúlta magasságát. Ugyanabban az évben egy modern LED-es díszkivilágítást kapott a kerék, hogy sötétedés után még dekoratívabban világíthatton a híres kerék.
A támasztópillér 65°-os szögben dől a folyó fölé, 6 erős vas kötél rögzíti a talajhoz. Mivel mindkét támaszték csupán az egyik oldalán van, a kerék konzolos szerkezetű. A motoros erő átvitelét gumikerekekkel oldották meg, a hatalmas kerékre pedig 32 darab tojás alakú kabint (kapszula)szereltek fel, melyekben egyszerre 800 ember fér el. Érdekesség, hogy a számozásuk 33-ig tart, mert a 13-as számot kihagyták a tervezői. :-) A kabinokat a Nagy-Londont alkotó városrészekről nevezték el. Mindegyikben 25 utas foglalhat helyet, és motoros tartókon nyugszanak, amiket úgy működtetnek, hogy a kapszula függőlegesen maradjon, mialatt a kerék forog. A London Eye annyira lassan forog körbe (26 cm/másodperc) – óránként két fordulat –, hogy meg sem kell állnia, amíg az utasok fel- vagy leszállnak. Kivételt csakis a fogyatékkal élők kedvéért tesznek az üzemeltetők. A London Eye 2007 óta a Merlin Entertainments magántőkés csoport tulajdona.
Kedvező árú jegyeket a London Eye hivatalos honlapján lehet foglalni.
A legegyszerűbben gyalogosan ezekről a metróállomásokról lehet megközelíteni a városközpontban lévő London Eye-t;
Waterloo, Embankment, Charing Cross, Westminster.
Keress akciókat is biztosító londoni szállásokat az alábbi linkre kattintva !
Booking.com
Szerző: Bajna Gábor Fotók: Bajna Dorottya
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk