A földrajzórák egyik legnehezebben megérthető témája a „Nemzetközi dátumvonal” kérdése, amely a 180. hosszúsági foknál kijelölt cikk-cakkos időválasztó határ.
Az emberiség legelőször 1521-ben szembesült azzal a ténnyel, hogy a világ körüli utazásából visszatért Magellan hajói útjuk során egy teljes napot elveszítettek. Európában szeptember 7.-e volt a visszatérés napján, míg a nagyon gondosan vezetett hajónapló szerint szeptember 6-án kötöttek ki. Ez a számolási hiba azért volt elkerülhetetlen mert a nyugatról keletre forgó Föld az expedíció során 1083 fordulatot hajtott végre, maga az expedíció pedig egy fordulatot tett ellenkező irányba, keletről nyugatra. A nap minden naptári dátum esetén 0 órakor kezdődik, az éjfél azonban a különböző hosszúságokban különböző időpontokban érkezik el. Körülbelül két évszázaddal később orosz felfedezők, akik Észak-Amerika nyugati partjait fedezték fel találkoztak az országba keletről lletelepült helyiekkel. Amikor ők vasárnapot ünnepeltek. a helyieknek naptára szerint még csak szombat volt.
Az élet felgyorsulásával és a hajós utazások gyakoribbá válásával ez a jelenség egyre problémásabbá vált, így 1884-ben a tudósok Londonban rendeztek egy nemzetközi Meridián konferenciát, ahol a 180. hosszúsági fok mentén kijelölték a dátumvonalat. A kijelölt nemzetközi dátumvonal nem volt teljesen egyenes. A kijelölése óta cikk-cakkos vonalvezetésű azért, hogy elkerüljék az országok két napra történő szétválasztását. Áthalad a Bering-szoroson, hogy elkerülje Oroszország északkeleti részének más naphoz sorolását, mint az ország többi része.
A dátumvonalra eső országok maguk tudják eldönteni, hogy melyik oldalhoz tartozzanak. A Csendes-Óceán középső részén található apró Kiribati 33 szigete például sokáig megosztott volt, végül 1995-ben az ország úgy döntött, hogy áthelyezi a nemzetközi dátumvonalat. Mivel a dátumvonal egy nemzetközi megállapodással jön létre és a vonalhoz nincsenek kötve szerződések vagy hivatalos előírások, a világ többi országának többsége Kiribatit követte, és a vonalat áthelyezte a saját térképein.
Amikor valaki utazást tervez erre a vidékre, könnyen pórul is járhat a dátumvonallal, mert a menetrendek a vonalhoz igazodnak, így akár két közeli szigetről is kiderülhet, hogy egy egész napra vannak egymástól. A dátumvonal feletti átrepülés akár a közérzetre is kihat, mert amikor nyugatról kelet felé utazunk, akkor rövidebb, ha pedig keletről nyugati irányba utazunk, akkor hosszabb a nap. A rossz közérzet akkor erősebb, ha kelet felé haladunk át a vonalon, mert a nappali utazás ideje jóval rövidebb és hamarabb lesz sötét. Az aklimatizálódás amúgy is problémát jelent majdnem mindenkinek, mert a belső óránk nehezebben szokja meg a napszakok áthelyezését.
Évek óta egyre több utazásszervező és turista is kihasználja ezt a speciális helyzetet, így a övék a privilégium, hogy először és utoljára is megünnepelhetik a szilvesztert a Földön.
Szerző : Bajna Gábor
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk