Csehország fővárosa Prága rengeteg olyan látnivalót kínál a látogatóinak, amelyeket semmiképpen sem szabad kihagyni a városlátogatásunk programjából. Ezek egyike a középkorban épült Károly híd, ami egybeforrt a cseh történelemmel.
A Károly híd a prágai városkép meghatározó eleme
Ha egy utazó Prágában járva egy városnézés mellett dönt, az utcákat járva a lassan hömpölygő Moldva folyó mindkét oldalán nagyon szép gótikus és barokkos építményeket talál, melyek szépségükkel elbűvölik a város évi 5 millió látogatóját. A kis piacok és díszes nagyobb terek mellett. Budapesti hasonlattal élve akár a „pesti” oldalt (Óváros, Vencel tér, Újváros, Vyšehrad stb.) akár a „budait” (Kisoldal, Vár stb.) nézzük, szinte kötelező lesz áthaladni a középkori Károly hídon, ami nélkülözhetetlen eleme a patinás prágai városképnek. Írásunkban bemutatjuk ezt a rendkívül érdekes építményt, ami a prágai várral és történelmi óvárossal az UNESCO Világörökségi védelem alatt áll és egyike Európa legszebb nevezetességeinek.
.
A Prágai Vár, a Szent Vitus-székesegyház, az Orloj, a világ legrégebbi aktív zsinagógája és a többi jelentős látnivaló között közlekedve többször is át kell kelni a Prága városképéhez szervesen tartozó Károly hídon melyet csehül "Karluv most" -nak hívnak. A Károly híd összesen 16 boltívvel szeli át a folyót, így köti össze az Óvárost a Kisvárossal, pontosabban Malá Strane és Staré Mesto kerületekkel. A folyót a csehek Vltavának nevezik régi germán neve után ( "Wilth-ahwa" = " tomboló víz"). Prága első, fából épített hídját még a X. század elején építették, majd 1172-ben már egy 170 évig fennmaradó Judit nevű kőhíd épült, amit elvitt a jeges ár.
A Károly híd építésének története
Ma már nyugodtan és békességben sétálhatunk a gyönyörű homokkőből épített hídon, melynek alapkövét 1357. július 9-én, pontosan hajnali 5 óra 31 perckor fektették le a jövendő uralkodó IV.Károly építői. Az építkezés kezdetét asztrológusok határozták meg akik így a "numerus reciprocus" 1-3-5- elölről és hátulról is olvasható elve alapján a lehető leghosszabb fennmaradást jósolták előre. A példakép a Regensburgban található Steinerne Brücke nevű kőhíd volt, ami Európa egyik legrégebbi kőhídja. Az építkezés IV. Károly 1497-ben bekövetkezett haláláig nem fejeződött be, a híd hivatalos átadójára csak 1402-ben keült sor. Ezután a Moldvát átszelő Károly híd 516 méteres hosszúságával hamarosan a Kelet- és Nyugat-Európa közötti kereskedelem fontos átkelő helye lett ahol komoly hídpézt kellett fizetni az átkelésért. A Károly híd egészen 1841-ig Prága egyetlen hídja volt és átadásától fogva sok fontos esemény tanújaként sok híres esemény emléke fűződik hozzá. Egy ideje már csak a gyalogosok használják, de régen lovaskocsik sőt még villamosok is jártak rajta.
Miközben a mai korok embere átsétál a híd egyik oldaláról a másikra, áthatja a régi idők hangulata és körülötte érezhető patinás atmoszféra szinte átrepíti a jelenből a régi évszázadokba.
LAPOZZ TOVÁBB A CIKK FOLYTATÓDIK !
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk