Minden repülős utazó ki van téve annak, hogy poggyászkár éri a feladott csomagjait. Ezek a károk sokfélék lehetnek, kezdve a késedelmes érkezés vagy eltűnés eseteit egészen a rongálásig vagy a megsemmisülésig. Cikkünkben ezt a témát járjuk körül és praktikus tanácsokat is adunk.
A reptéri káoszok miatt alapvetően mindenki aggódhat amiatt, hogy mi lesz a sorsa az induláskor feladott poggyásainak. Ebben a témában alapvető jogszabálynak számít, hogy az indulási repülőtéren feladott poggyászért a szerződő légitársaság felel. Az olyan esetek képeznek csak kivételt, amikor a feladott poggyász már eleve sérült, illetve ütött-kopott volt. Az Európai Unió 2027/1997 EK rendelete szabályozza a poggyászkárok kérdését, melyek rendelkezései kötelezőek az európai légitársaságokra nézve.
Minden légitársaság igen részletes szabályokat, előírásokat alkalmaz a poggyászokra vonatkozóan. Az Unió rendelkezése szerint a légitársaságoknak kötelezettségük a csomagokra vonatkozó részletes szabályokat ismertetni az utasokkal.
A légitársaságok meghatározzák a poggyászkárokre vonatkozó eljárási rendet, vagyis azt, hogy hol, mikor és milyen formában kell a poggyászproblémát jelezniük az utazóknak. Ezen kívül azt is tartalmazza a szabályzat, hogy mely esetekben mentesülnek a légitársaságok a kártérítés alól illetve, hogy maximum mekkora összeghatárigig áll helyt az adott légitársaság. Ezeket az információkat a honlapjukon kívül az üzletszabályzatban is közzé kell tenniük. Azonban fontos kritérium, hogy a szabályoknak teljes összehangban kell lennie az Uniós előírásaival.
A rendelet szerint a helytállás összege a poggyász késésért és megsemmisülésért is legfeljebb 1200 Euro lehet. Fontos tudni azonban, hogy a ezen felül nincs akadálya annak, hogy egy légitársaság ennél magasabb kártérítést fizessen a kárért, viszont ennél kevesebb összeg nem határozható meg.
TIPP: Foglaláskor mindeki olvassa el a légitársaság szerződési feltételeit , valamint kössön megfelelő fedezetű utasbiztosítást is, hogy a poggyász- és egyéb kárai is teljeskörűen megtérülhessenek.
Fontos tudni, hogy a megalapozott kárigényt nemcsak a légitársasággal szemben lehet érvényesíteni, hanem az utasok Baleset- és poggyász biztosításának terhére is. Minden utasbiztosítási szerződésben megtalálható a poggyászkárra vonatkozó biztosítási események felsorolása. Fontos tudni azonban, hogy a biztosítók kizárólag a szerződési feltételeikben meghatározott esetekben térítik meg a károkat. A szerződéseikben többféle káreseményt is kizárnak, amelyik esetekben a biztosító nem fizeti ki a károkat. Jellemző az ilyen károkra, hogy a biztosítók kizárólag azokatt a károkat térítik meg, amiket nem fizet meg a légitársaság. Jellemző eset, amikor egy biztosító előírja, hogy a kárbejelentéshez csatolni szükséges minden olyan irat másolatát, ami rögzíti a légitársasággal történő eljárást.
További hasznos cikkeink a témában:
Mit vihetünk magunkkal a repüőgépre? Összeállítás arról, hogy mit szabad és mit nem a kézipoggyászban vinni ?
Csomagolási toplista: Mit nem szabad kihagynod a csomagoláskor ?
Utazós patika: Milyen gyógyszereket csomagoljunk be, ha utazunk ?
Járatkésés járat törlés: Tudod, hogy mennyi kártérítés jár ilyen esetekben?
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk