Attól mindannyian félünk egy kicsit, hogy a repülésünkkel kapcsolatban minden rendben lesz-e? Írásunkban bemutatjuk, hogy mekkora kártérítésre lehet számítani és mik a jogaink, ha mégis bekövetkezik a baj és késik a gépünk, vagy törlik a járatot.
A repülés egy olyan nagy kaland, amit az olcsó légitársaságoknak köszönhetően sokan megengedhetnek meguknak. Viszont pont a sok utazó, a feszített menetrendek és az esetleges időjárási problémák az okozói az egyre gyakoribb járattötléseknek illetve tetemes késéseknek. Ilyen esetekben az utasok kártérítésre jogosultak, írásunkban bemutatjuk mik erre a lehetőségek.
Ha valaki repülővel utazik, a jogszabályok értelmében védelmet élvez( Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete) . Kevés utas ismeri ezeket a fogyasztói jogokat. Nem tudják, hogy mekkora kártérítést igényeljenek a törölt járatok, vagy jelentős késések miatt.
Tudtad, hogy a kártérítésre jogosultak mindössze 3%-a nyújt be igény a kártérítésre? Ez akár 3 évre visszamenőleg is igényelhető!
Mennyi kártérítésre számíthatsz?
Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összegét a felére csökkenhetik. Fontos tudni azt is, hogy a kártérítési kötelezettség egyaránt kötelező a hagyományos és a fapados légitársaságok esetében, azaz a kártérítés mértéke nem függhet attól, hogy mennyért és hogyan vásároltuk meg a repülőjegyünket !
A légitársaságok számára előírt fizetendő kártérítés mértéke függ:
- a repülés távolságától
- a késés időtartamától
- az időjárási körülményektől
- esetleges vis major (váratlan és rendkívüli) helyzetektől
250 euró repülési kártérítést fizetnek akkor, ha az utas elérte a célállomást, de több mint 3 óra késéssel, és az utazási távolság kevesebb 1500 km volt
400 euró a repülési kártérítést fizetnek amikor az EU-n kívüli távolság 1 500 km és 3 500 km között volt, és több mint 3 óra késéssel érte el célállomását.
600 euró repülési kártérítés jár az utasoknak, amikor az utazott távolság több volt, mint 3 500 km, és a repülő több mint 3 óra késéssel érte el célállomását.
Más utazási lehetőséget vagy pénzvisszatérítést kell felajánlani
Amikor a repülőgéped késik, a járatot törlik, vagy túlfoglalás miatt nem endednek fel a gépre a visszaigazolt repjegy ellenére, jogod van az alábbi lehetőségek közül választani:
- a légitársaság más járatokkal eljuttat az eredeti célállomásra, az eredetihez hasonló útvonalon,
- a légitársaság visszatéríti a repülőjegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásod kezdődött.
Ha a járatod 5 órát, vagy annál többet késik, jegyár-visszatérítésre is jogosult vagy: fontos tudni, hogy ekkor viszont a légitársaság nem köteles biztosítani a továbbutazásodat vagy bármilyen más segítséget nyújtani neked.
Mit tehetsz, ha kiderül hogy törlik a járatot, vagy a repülőgép 3 óránál többet késik?
- A földi kiszolgáló személyzet étkezési kupont kell, hogy adjon 3 óránként. Ha nem adják oda ezt a étkezési kupont, akkor őrizd meg jól a repülőtéren megvásárolt enni- és innivaló után kapott számlát ! A kialakult gyakorlat szerint a behajtható térítés mértéke 15 EUR/utas 3 óránként.
- Őrizd meg a beszállókártyád! Amikor esetleg elkérik (pl. járattörléseknél) feltétlenül készíts róla fotót és kérd el az átvételi elismervény róla!
- Minden más a késéssel összefügésben álló költségekről kérj számlát, vagy nyugtát (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája, stb.)
- Informálódj a földi kiszolgáló személyzettől a késés oka felől és kérd el a késésről szóló igazolást (delay confirmation) e-mailen vagy nyomtatvány formájában.
A légitársaság meghatározott esetekben – ez a repülés távolságától és a késés mértékétől függ – köteles frissítőket, ennivalót, kommunikációs lehetőséget (internet kapcsolat vagy ingyenes telefonhívás ) valamint ha kell , szállást és transzfert is biztosítani.
Nem jár kártérítés járattörlés esetén sem amikor:
- A járatot a légitársaság rendkívüli körülmények (vis maior), például rossz időjárási viszonyok, sztrájk, baleset stb. miatt törölte.
- A légitársaság minimum 14 nappal a járatod menetrend szerinti elindulása előtt tájékoztatott a törlésről.
- Ugyanarra az útvonalra másik helyettesítő járatot ajánlottak fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el nagyon az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.
Viszont a légitársaságnak akkor is fel kell ajánlania, hogy visszafizeti a jegy árát, ha rendkívüli körülmények miatt törölték járatot, vagy biztosítaniuk kell a helyet egy másik, ugyanoda induló járatra.
Hogyan igényelheted meg a kártérítést?
Közvetlenül a légitársaságot kell megkeresni az igénnyel. Töltsd ki és nyújtsd be a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt, és őrizd meg a dokumentum másolatát! Ezt tanácsos lehetőleg gyorsan, de maximum az utazás dátumát követő 2 éven belül kell igényelni, ezután már nem jár az utasoknak kártérítés..
Bizonyos esetekben akár 2 héten belül is fizet a lágitársaság. Gyakori eset, hogy megpróbálják lerázni az utasokat valamilyen ürüggyel. Fontos odafigyelni arra, hogy ha 6 héten belül nem küldenek választ, vagy ha megpróbálnak elutasítanii, akkor érdemes a fogyasztóvédelemhez fordulni. Ők ingyen és sokszor nagyon eredményesen dolgoznak: és főleg olyan késések esetében, ahol nagy az anyagi kár, pl. egy befizetett út hiúsult meg, mindenképpen érdemes "behajtani" a légitársaságokon ezeket az összegeket.
Ha más nincs, vagy csak simán szeretnéd minél kevesebb utánajárással megoldani az ügyet, akkor több szakértő cég is foglalkozik kártérítési ügyekkel. Ezek a cégek nagyon eredményesek és szakmaiak, viszont tudnod kell, hogy 20-25% körüli sikerdíjat számolnak fel. Tehát előre nem kell fizetned nekik, de ha megkapod a kártérítést, akkor abból leemelnek egy bizonyos összeget: de van akinek még így is jobban megéri, hiszen ők teljesen up-to-date-ek, és sokszor az ügyfélnél is pontosabban tudják, hogy mi után mekkora kártérítésre jogosult az utas.
További hasznos cikkeink a témában:
Mit vihetünk magunkkal a repüőgépre? Összeállítás arról, hogy mit szabad és mit nem a kézipoggyászban vinni ?
Csomagolási toplista: Mit nem szabad kihagynod a csomagoláskor ?
Utazós patika: Milyen gyógyszereket csomagoljunk be, ha utazunk ?
Poggyászkárok: Ki fizeti a kárt, ha eltűnik vagy megsérül a feladott bőröndöd ?
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk