A kéttörzsű monstrumot egyszerűen Rocnak hívják, de a nem túl fülbemászó Scaled Composites Model 351 Stratolaunch a hivatalos elnevezése. A Roc duplázott törzseivel, hat hajtóművével futurisztikusan hat az emberekre. Világszerte rajonganak érte a repülés szerelmesei már a legelső, 2019. április 13-i tesztrepülése óta.
Maga az alapkoncepció, hogy kéttörzsű repülőgépet építsenek, egáltalán nem számít egyedülálló dolognak. Ezt a koncepciót már a második világháborúban is kipróbálták. Először a németek építettek ilyen repülőt (Heinkel He-111Z vontató) majd az amerikaiak is létrehoztak egyet (North American P-82 Twin Mustang) sőt, később szintén az amerikaiak egy háromtörzsű gépet is építettek (Lockheed P-38), de sokáig háttérbe szorult ez a géptipus különféle problémáknak köszönhetően.
Az új típusú gép fejlesztése még nem fejeződött be teljesen, még csak a tesztrepüléseknél tartanak. Annyit azonban már tudni lehet, hogy ez a repülőgép rendelkezik a világ legnagyobb szárnyfesztávolságával. (117 méter). Hosszúsága 73 méter és 3700 méteres kifutópályára van szüksége a felszálláshoz. A tolóerőt 6 db bikaerős pratt&whitnes turbina biztosítja.
A Roc eddig a hat tesztrepülésen van túl. Az utolsóra június 9-én került sor. Úgy tervezték, hogy körülbelül három és fél óráig marad a levegőben a kaliforniai Mojave sivatag felett, de ehelyett alig 90 perc után ismét leszállt a Mojave reptéren. Utolsó repülése közben 15000 láb magasságot ért el. A fejlesztés 2011-ben kezdődött el azzal a céllal, hogy a repülőgép segítségével üreszközöket juttassanak el a magasba, ahonnét egy kisebb ürrepülőgép segítségével föld körüli pályára juthatnak.
Kezdetben még a SpaceX is partnerük volt a projektben, az eredeti terv szerint a cég Falcon rakétáját a hordozó repülőgép szállította volna A SpaceX azonban 2012-ben kilépett a projektből, és a Stratolaunch Systems Corporation később bejelentette, hogy repülőgépei helyett a Northrop Grumman Pegasus rakétát és egy saját szabadalmaztatott hordozórakétát fejlesztenek ki. Az első hangáron kívüli tesztelések 2017-ben kezdődtek el, de csak 2019. április 13-án emelkedett először a levegőbe. Akkor 2 óra 29 perces repüléssel 5200 méteres magasságot és 165 csomós (306 km/h) sebességet ért el a Roc. A gyártó cég a cég nemsokkal később bejelentette, hogy felhagy légi indító hordozórakéta-család fejlesztésével, mert a Stratolaunch cég alapítója, Paul Allen 2018 októberében meghalt. A vállalat ezután be is szüntette a gyártást és kutatást. és 2019 júniusában 400 millió USD-ért eladásra bocsátotta a vállalat összes eszközeit, beleértve a repülőgépeket is. Végül egy új befektető, a Cerberus Capital Management 2019 októberében megvásárolta a Stratolaunch Systems-t, beleértve a Stratolaunch repülőgépet is. A Stratolaunch ezután 2019 decemberében bejelentette, hogy a nagysebességű repülőgépek fejlesztéseire összpontosít majd.
Utazási Tipp |
Szálláshely akciók, online foglalás akár SZÉP kártyával is! |
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk