A St Pancras International nemcsak egy egyszerű londoni vasúti pályaudvar, hanem egy látványos, Viktoria-kori elegáns műemlék épület, amely a Csalagúton át összeköti Nagy Britanniát az európai szárazfölddel.
Az ünnepélyes keretek között 1868-ban felavatott, csodálatosan szép londoni St Pancras állomást a közelmúltban teljes körüen felújították 800 millió font költségből, hogy 2007. november 14-után innét indulhassanak és ide érkezhessenek az Eurostar társaság Párizsba, Brüsszelbe és Amszterdamba is közlekedő vonatai. London új nemzetközi terminálja Waterloo pályaudvartól vette át ezt a szerepkört, ami a csalagút vonatok 1994-es indulásának kezdetétől volt az Eurostar londoni végállomása.
A St Pancras megnyitásakor a világ legnagyobb fesztávolságú csarnoka volt, most pedig nemcsak a csalagúton keresztül érkező vonatokat fogadja, hanem továbbra is betölti eredeti rendeltetését és a Midland fővonali vonatok végállomásaként szolgálja ki a Leicesterbe, Derbybe, Nottinghambe és Sheffieldbe, és ma már a Kentbe tartó és onnan induló belföldi nagysebességű vonatok utasait. A pályaudvar földalatti peronjai közvetlen összeköttetést biztosítanak Thameslink vonatok számára déli irányba Croydonba, a Gatwick repülőtérhez és Brightonba is. A felújított állomáson tizenöt peron, egy bevásárlóközpont és egy buszpályaudvar is található. Itt lehet csatlakozni a King's Cross metroállomásról a londoni metróhálózathoz. A St Pancras a londoni és a Continental Railways tulajdona, a szomszédos King's Cross Central néven ismert városregenerációs terület veszi körül.
Ez a gyönyörű épület sokkal több egy szimpla közlekedési csomópontnál. Kár lenne elmenni a környékébn anélkül, hogy nem szánunk egy kis időt arra, hogy körül is nézzünk. Akár külön programként is szerepelhet a szépen kialakított üzletekkel, éttermekkel és kávézókkal ellátott neogótikus épület felkeresése. A sok gondosan kialakított részlet mindegyike megérne egy misét. A fenti szobor például egy szerelmespár találkozóját ábrázolja, ez a pályaudvar meeting pointja. A lenti szobor pedig Sir John Betjemant ábrázolja, aki a a viktoriánus építészet szenvedélyes védelmezőjeként, segített megmenteni a St Pancras pályaudvar épületét a tervezett a lebontástól az 1960-as években. Az arra járók előszeretettel pózolnak az életnagyságúnál is nagyobb bronzszobra mellett, amelyet Martin Jennings szobrászművész alkotott. Azt már talán jóval kevesebben veszik észre, hogy Betjeman hullámzó kabátjai a pályaudvar csarnokának íveit utánozzák – ami 74,8 méter szélességével a világ legnagyobb tetőfesztávja volt, amikor 1862-ben felépítették.
Online szállásfoglalás a St.Pancras környékén:
Booking.com
Szerző: Bajna Gábor fotók: pixabay
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk