Magyarország egy rendkívül változatos földrajzú ország folyókkal és dombos-hegyes területekkel, melynek a közlekedési összeköttetéseit hidak és viaduktok segítségével oldották meg az elmúlt évszázadok során. Írásunkban fényképen is bemutatjuk a legérdekesebb magyarországi hidakat és viaduktokat.
1. Kőröshegyi-völgyhíd
Az M7-es autópályán Zamárdi és Balatonszárszó között található 1872 méter hosszú viadukt Magyarország leghosszabb hídjának számit. 2007 augusztus 7-én adták át a forgalomnak, szélessége 23 méteres és a legnagyobb magassága 88 méteres. Vonalvezetése komoly viták forrása volt, mert a magas költségek mellé a természet és településvédők ellenérvei is bőven adtak okot a kritikákra. Reális alternatívaként egy alagutas megoldás is felmerült, de ezt a lehetőséget elvetették.
2. Vasszentmihályi-völgyhíd
A 11 pilléres Vasszentmihályi völgyhíd 575 méter hosszúságú és csak 2021-ben készült el. A legnagyobb magassága 24 méteres. A nyugati határhoz közel épített 2x1 sávos völgyhídat a készülő M8-as autópálya részeként úgy tervezték meg, hogy Vasszentmihály községet északról kerülje el. Változatos domborzati viszonyok között építették meg a Vörös-patak völgyében, ami észak-déli irányban keresztezi a híd autópálya nyomvonalát.
3. Megyeri-híd
A Megyeri hídat 2008 szeptemberének végén adták át. Budapesttől északra a Duna felett ível át és Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül. Az elkerülő M0-s körgyűrű része a 2. számú főút és 11. számú főút közti szakaszon. Az 1871 méter hosszúságú híd áthalad a Duna főága, a Szentendrei-sziget és a Szentendrei-Dunaág felett is. A híd építéséhez több botrány és furcsaság is kapcsolódott. Ilyen volt például, hogy az építő cég nem fizette ki az alvállalkozóit, valamint hogy Szigetmonostornak az átvételért cserébe egy soha meg nem valósuló völgyhidat ígért a kormányzat. Volt egy online szavazás is a híd elnevezésével kapcsolatban, ahol a legtöbben a poénból bedobott Chuck Norris nevet választották.
4. A Kilenclyukú híd
A vidéki Magyarország egyik fő jelképévé vált ez a jellegzetes formájú híd, amit klasszicista stílusban építették és a Hortobágy folyó két partját köti össze 167,3 méter hosszúságban. Debrecen város megbízásából építették 1827 és 33 között egy régi fahíd helyére, hogy a marhakereskedők könnyebben tudják áthajtani rajta a jószágaikat. Külön érdekessége, hogy a Kilenclyukú-híd Közép-Európa leghosszabb közúti kőhídja. Állapota a folyamatos igénybevétel miatt folyton romlik, így 2021 őszén hoztak döntést a felújításáról.
5. Széchenyi Lánchíd
A Széchenyi Lánchíd a Buda és Pest közötti állandó összeköttetést biztosító első és legismertebb híd volt a Dunán. Az 1849 novemberében átadott klasszicista híd a Világörökségi védelem alatt állo budapesti Duna-part része. A magyar főváros egyik jelképeként rengetegen ismerik. A Lánchídat erősen leromlott állapota miatt teljes körűen felújítják. Tervezett átadására 2023-ban kerül sor.
6. Margit híd
A Margit hídat Budapest második állandó hídjaként építették meg. A Mrgit-sziget déli oldalát köti össze a budai és a pesti oldalon megépült Nagykörúttal. Hosszúsága 607,6 méteres, tervezője a francia Ernest Gouin volt. Finanszírozását a Lánchídnál beszedett vámokból befolyt összegből biztosították. A megtört vonalú hídszerkezetet 1876-ban adták át, ezt követte 1900-ban a Margit-sziget leágazása. A hídon egykor lóvasút is járt,ma a legfontosabb 4-6-os villamtaosvonal közlekedik rajta.
7. Mária Valéria híd
Az Esztergomban található 518 méter hosszú Mária Valéria hídat 1895-ben adták át a forgalonak és az esztergomi a Prímás-szigetet, valamint a szlovákiai Párkányt köti össze. Története során kétszer is felrobbantották, ezért az esztergomiak sokáig csak Csonkahídként nevezték. A hídon áthaladva rendkívül szép panoráma tárul elénk a Bazilikára, és az Esztergomi Várra.
8. Belvárosi híd
A szegedi Belvárosi híd Újszegedet köti össze a Tisza másik partján található városrészekkel. A szegediek közül sokan még mindig „Régi híd”-nak szólítják a hivatalosan Belvárosi hídként nevezett átkelőt, ami nélkül Szeged talán létezni sem tudna. Ezen a hídon májusban tartják Szeged Napja alkalmából a hídi vásárt ezen a helyen, ami több tízezer látogatót vonz a városba évről-évre. A szegedi Belvárosi hídon 2 troli- és több helyi autóbuszjárat is áthalad.
9. Türr István híd
A Baját a Dunántúllal összekötő Türr István híd Magyarország legdélebbi Duna hídja, amit gyakran bajai hídnak is neveznek. 1906 és 1908 között épitették, akkor ez volt az egyedüli vasúti híd Budapesttől délre. A háborús pusztítást követően 1950-ben építették újra, érdekessége, hogy a középen futó vasúti sinek két oldalán vezetnek az autós sávok.
10. Kányavári-fahíd
Az 1983-ban építették fel különleges ragasztott fagerendás eljárásssal ezt a különleges gyalogos hidat egy természetvédelmi terület közepén. A környezetébe jól illeszkedő organikus építmény mára a Kis-Balaton egyik sokat fotózott jelképévé vált. Sokan állnak meg rajta, hogy megcsodálják a környék csodálatos élővilágát.
Utazási Tipp |
BOMBA áru szállások, online foglalás akár SZÉP kártyával is ! |
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk