A fenti cím nem egy mese kezdete, ugyanakkor igen találóan leírja a világ egyik legszebb (és egyik leghajmeresztőbb) útvonalát. A Fogarasi-havasokat átszelő hágón húzódó, gyakran csak „7C” jelzésű autóút az erdélyi Alsóárpástól a havasalföldi Argyasudvarhelyig (Curtea de Argeș) vezet. A legegyszerűbben úgy közelíthetjük meg az Transzfogarasi hágót, ha a Szeged-Arad-Bégamonostor-Szászsebes útitervet választjuk.
A hatalmas szintkülönbségekkel és meredek kanyarokkal tűzdelt 90 kilométeres utat még Nicolae Ceaușescu építtette 1970 és 1974 között, elsősorban hadi célokra és az út sokáig az ő nevét is viselte. A román diktátor tartott egy esetleges szovjet megszállástól, s úgy gondolta, a Transzfogarasi út jelentősen megkönnyíthette volna egy ilyen esetben a katonák mozgósítását. A viszonylag hamar kialakított út elkészítési munkálatai során mintegy 40 ember esett a kapkodás és a műszaki hiányosságok áldozatául. Az 5 alagúton és összesen 578 hídon és viadukton áthaladó országút egyes helyeken több mint 2000 méternyi szintkülönbséget ível át – néhol igencsak meredeken.
Az út a hivatalos verzió szerint július 1. és november 30. közötti időszakban járható csak, mivel a többi évszakban nagy az esélye a hegyi lavinák kialakulásának. Gyakorlatilag az út „nyitvatartása” is az aktuális hóhelyzettől függ. Az útvonal egyébként vadregényes, érintetlen vidékek mellett halad el, így például a Bilea-vízesés telep és a hasonnevű tó, valamint az erdős hegyekkel körülfont Vidrau-tó mellett. A látványos, 166 méter magas Vidrau-gát mögött húzódik az Arges folyó. A Vidrau-gát mögötti tavat 1965-ben mesterségesen, a folyó felduzzasztásával hozták anno létre. Az egyes helyein 11 méter mély Bilea-tó a Fogarasok egyik legszebb, de az biztos, hogy a legnagyobb tengerszeme. A festői vidéken egyébként több menedékházban is megpihenhetünk. Mindenképp készüljünk fel többrétegű ruhaneművel, mivel a hegyekben még nyáron is hűvösebbre jár az idő, néha még a legmelegebb nyári hónapokban is alig haladja meg a 20 fokot.
Az erdélyi Kárpátok szívében megbúvó Transzfogarasi utat évente több ezer turista keresi fel, ez Románia egyik legfelkapottabb és legsűrűbben látogatott „nevezetessége”. Habár néhol hepehupás az út és a kanyarokban is néhol úgy érezhetjük, menten visszajön a reggeli, az útvonal különösebb problémák nélkül bejárható.
Ha egy nagyobb körutazás keretében látogatnád meg a szomszédos Erdélyt, akkor nem hiányozhat a bakancslistádról a vadregényes vidéken álló törcsvári Drakula Kastély, a romantikusan gótikus Vajdahunyad vára, de a máriaradnai Mária zarándokhely sem. A Fogarasi-havasokban járva Brassót és az egykor a szászok központjának számító Nagyszebent sem hagyhatod ki, hiszen ezek a városok is dugig vannak szebbnél szebb műemlékekkel. Előbbi kihagyhatatlan látnivalói a Fehér Torony, a Fekete templom, a Fellegvár és az impozáns külsejű Katalin-kapu. Nagyszebenben a gót székesegyházat, a Románia egyik legértékesebb műgyűjteményének otthont adó Brukenthal Múzeumot és a várostornyot keresd fel, míg Fogaras település elsőszámú látványossága a 15. századból származó, napjainkig viszonylagos épségben fennmaradt fogarasi várkastély. Tehát ha nemcsak az autókázás a cél, Erdély akkor is számtalan csodával vár minket, de ha kifejezetten szereted a kihívást jelentő útvonalakat és van már jó pár év rutinod a kocsivezetésben, bátran fedezd fel a C7-es, az az a Transzfogarasi hágón átvezető országutat!
Készítette: Méhes Judit Fotók: Wikimedia
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk