5. Tengelicés Madonna – Raffaello Sanzio (1483-1520)
A nyugalmat árasztó képen a Madonna látható a gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal, ahol utóbbi bőr ágyékkötőt visel. A festmény hátterében fák és hegyek láthatóak, amelyek keretet adnak a kép harmóniájának. A vörös-kék köntösbe burkolózott Madonna ábrázolása kísértetiesen hasonlít az Eszterházy Madonna című kép ábrázolásmódjára, amely szintén Raffaello munkája.
4. Vénusz születése – Boticelli (1445 k.-1510)
Az antik témakörből merítő kép sokak számára lehet ismerős, mivel ez a reneszánsz festészet legelső, emblematikus példája. A meztelen, harmonikus nőalak naturális ábrázolása, a légies nimfák és aprólékosan kidolgozott ruháik, valamint a háttérben feltűnő táj elevenségének élénk- és pasztellszínekkel való visszaadása egyszerűen rabul ejtik a szemlélődőt.
3. Doni Tondo – Micheangelo (1475-1564)
Az Agnolo Doni megrendelésére olajfestékkel készített tondó a szent családot ábrázolja egy természeti környezetben, ahol a háttérben Keresztelő Szent Jánoson kívül még öt mezítelen figura is feltűnik. Az élénk színekben pompázó, eredeti keretében lévő képen a Madonna és Szent József tekintete a gyermek Jézus felé fordul, ruháik ráncaiban pedig megjelenik a reneszánsz képek légiessége és mozgalmassága.
2. Angyali üdvözlet – Leonardo Da Vinci (1452-1519)
A kép azt a jelenetet örökíti meg, amikor Gábriel arkangyal üdvözli Máriát és bejelenti, hogy várandós Isten fiával. Az angyal kezében lévő liliom a szüzesség és a tisztaság egyik szimbóluma. Az alakok nagyon harmonikusak, arcuk is tökéletes, már-már androgün vonásokkal rendelkeznek. A kép háttere is figyelemre méltó, gyönyörű fákkal teli mediterrán kert, még messzebb hegyek és folyók húzódnak perspektivikusan ábrázolva. Az előtérben ábrázolt virágoskert is nagyon aprólékosan kidolgozott.
1. La Primavera, avagy a Tavasz – Boticelli (1445 k.-1510)
Az abszolút kedvencem a reneszánsz képek közül. Nemcsak harmóniát és mozgalmasságot tükröz, gyönyörű részletekkel, szépséges tájjal, de bemutatja a női lét egyes fázisait is, a gyermeket, a hajadont és az érett asszony alakját. Az óriási méretű kép egyébként – akárcsak a Vénusz születése – az antik mitológiából merít és Flora/Khlórisz nimfa történetét meséli el a szemlélődő számára, aki később a termékenység és a tavasz istennőjévé vált. A képen más mitológiai alakok is szerepelnek, a kép közepén valószínűleg éppen Vénusz áll, míg a bal oldalon Mercurius és a három Grácia foglalnak helyet. Egyesek szerint a kép történéseit jobbról balról kell néznünk, amely szerint Zephyr szélisten a márciust, Vénusz az áprilist, Mercurius pedig a május hónapot szimbolizálja, míg mások szerint egyszerűen csak a természet termékenységét, az ifjúságot és az életörömöt hivatott bemutatni a kép.
Online szállásfoglalás Firenzében olcsótól a luxusig:
Booking.com
Ha végre ismét lehetőségünk nyílik rá és Firenzébe vezet az utunk, se a képtárat, se a fenti képeket ne hagyjuk ki, de természetesen még számos kiváló festő és szorász munkáját, valamint értékes műtárgyat tekinthetünk meg az Uffizi-palota falai között!
TUDJ MEG TÖBBET A FIRENZEI RENESZÁNSZ KORSZAK LEGFŐBB NEVEZETESSÉGEIRŐL
Készítette: Méhes Judit Képek: Wikimedia
Facebook Oldalunk
Facebook Csoportunk